רשום כבר?
התחבר
לא רשום?
הירשם
אתם כאן: Home / אופנה / המדע מאחורי ראיית הצבע

המדע מאחורי ראיית הצבע

כחול ושחור או לבן וזהב? באיזה צבע השמלה ששיגעה את הרשת ואיך קרה שכל אחד מאיתנו רואה אותה בצבע שונה

נראה שכולנו נחשפנו לאחרונה לשאלה המוזרה – מהו צבע השמלה המפוספסת? יש מי שרואים אותה בצבעים של זהב ולבן, ואחרים בכחול ושחור. האם מדובר בעיוורי צבעים או שמא אמת אחרת עומדת מאחורי הראייה השונה.

האם בכלל אפשר לקבוע חד משמעית את צבעה של השמלה? קצת מוזר שאנשים רואים את אותה שמלה בצבעים שונים. אז מהו הצבע האמתי שלה, אם בכלל קיים כזה דבר "צבע אמיתי" של משהו?

כדי להבין את התעתוע שבראיית הצבע, כדאי להבין את המדע שמאחורי ראיית הצבעים שמנחה אותנו כל כך הרבה בעולם העיצוב.

ראיית צבעים מהי?

ראיית צבעים היא יכולת להבחין באובייקטים, או בעצמים, שמבוססת על אורכי הגל של האור שאותו אובייקט משקף, פולט או מעביר.

אפשר למדוד ולכמת את הצבעים בדרכים שונות אבל תפיסת הצבעים על ידי האדם היא תהליך סובייקטיבי. כאשר האדם צופה באובייקט שממנו מגיע אור אל העין, נוצרת במוחו תחושה של צבע, בהתאם לאורך הגל של האור וליכולת שלו לראות צבעים.

כלומר, תחושת הצבע של האובייקט שנתפסת על ידי האדם היא לא רק תכונה של האובייקט, והצבע (כפי שהוא נתפס במוח האדם), נקבע גם על ידי כמות ההארה שמגיעה לעיניים בכול אורך גל.

הכפלה של שני הגורמים שלהלן היא זו שקובעת את כמות ההארה:

  • ספקטרום, או קשת, הפליטה של האובייקט, מקור האור.
  • עקומת ההחזר הספקטרלי של האובייקט (בליעה של חומר).

איך זה עובד?

ברגע שאור פוגע באובייקט כלשהו, חלק מהקרינה האלקטרומגנטית נבלע באובייקט וחלק מוחזר ממנו. במקרה זה קיימות שתי אפשרויות של שינויים בתפיסת הצבע:

  • הבדלים שגורמים לנו לתפיסה שונה של הצבע שנובעים מהבדלים פיזיקליים בין האובייקטים השונים, שגורמים להחזרה שונה של אורכי גל שונים.
  • הבדלים בתפיסת הצבע שנובעים מעצמים שהם עצמם מאופיינים כבעלי החזרה שונה של אורכי גל שונים. כלומר, כאשר האובייקט מואר באופן מסוים, הוא ייצור אצל האנשים תחושה זהה של צבע, אבל בתאורה אחרת הצבע שלו ייראה שונה לאנשים שונים.

אייזיק ניוטון הוא זה שגילה שהאור הלבן מתפצל לצבעים המרכיבים אותו כאשר העביר אותם דרך מנסרה נפיצה (המנסרה היא רכיב אופטי שמשמש לשבירת קרני אור ולהחזרתם, כמו גם לפירוק האור לספקטרום של אורכי הגל שלו). ניוטון גם גילה שהוא יכול לשלב צבעים אלה בחזרה, כאשר הוא מעביר אותם דרך פריזמה שונה כדי לקבל אור לבן. כלומר, לפי ניוטון, האור הלבן נוצר מצירופם של צבעים אחרים.

עד שהתקבלה תורתו של ניוטון, העולם המדעי האמין שהצבע הלבן הוא צבע היסוד של האור והוספה של רכיבים אחרים לאור, יוצרת את הצבעים האחרים. היום כבר ידוע שתאורת אור לבן נוצרת מערבוב פרופורציונלי של הצבעים אדום, כחול וירוק – שהם צבעי הבסיס של האור.

הצבע השחור, לעומת הלבן, הוא צבע של אובייקט שלא מחזיר כלל אורכי גל, שהעיניים שלנו רגישות להם.

הגדרת צבעו של האובייקט

יש עצמים שאם נתבונן בהם בתנאים שונים של תאורה, צבעם ייתפס על ידינו באופן שונה כשהתאורה תשתנה, ויש עצמים שהצבע שלהם יכול להיתפס באופן שונה על ידי אנשים שונים.

כולנו יודעים שאם האובייקט יואר באור אדום הוא ייראה לנו בגוון אדמדם. לכן, כדי להגדיר את צבעו של האובייקט צריך להאיר אותו בתאורה שאינה צבעונית. ואכן, צבעו של האובייקט מוגדר בדרך כלל כפי שהוא נראה בתאורה לבנה על ידי אנשים בעלי ראייה רגילה. אבל, הגדרה זו לא נחשבת למוצקה כי לא פעם אפשר לשטות במוח שלנו באמצעות אשליה אופטית, ובכך ליצור תחושה מטעה של צבע.

כדי שהגדרת הצבע לא תהייה תלויה במקור האור או בתחושות של האדם המתבונן, צריך להשתמש במכשירים כמו ספקטרופוטומטר, שמודדים גם את עקומת ההחזרה של העצם ולא רק את התחושה הסובייקטיבית של הצבע.

ומה איתכם? באיזה צבעים ראיתם את השמלה – כחול ושחור או לבן וזהב?

השאר תגובה

Scroll To Top
the_post_id=8063
  • אירועים
    לוח אירועים
  • טורים אישיים

  • עצירה ליצירה
    עצירה ליצירה - גלי כץ
  • גזורות בסטייל
    גזורות בסטייל - אורי טופז
  • מראה מראה שעל הקיר
    מראה מראה שעל הקיר - ליאן לב
  • עיצוב בנגיעה אישית - גיליה טודורוס
    עיצוב בנגיעה אישית - גיליה טודורוס
  • חמישיה בסטייל
    חמישייה בסטייל - גלי דודזון סגל
  • עיצוב שווה
    עיצוב שווה - איריס ורשבסקי
  • אסיניקה מעצבת חוויות
    אסיניקה מעצבת חוויות - אסין קייטון
  • אחת שיודעת
    אחת שיודעת - טל נחמן טיראן